Wat is Marketing? Wat het is en hoe het werkt

Marketing is het proces om potentiële klanten of klanten geïnteresseerd te krijgen in uw producten en diensten. Het sleutelwoord in deze definitie is “proces”; marketing omvat het onderzoeken, promoten, verkopen en distribueren van uw producten of diensten.

Deze discipline concentreert zich op de studie van markt en consumentengedrag en het analyseert het commerciële beheer van bedrijven om klanten aan te trekken, te verwerven en te behouden (hopelijk het inprenten van merkloyaliteit) door hun wensen en behoeften tevreden te stellen (Bron: positivedigits.com). 

De 4 P’s van Marketing

  • Product. Het hebben van een product is de sleutel en is dus de wortel van alle dingen marketing. In die zin zou een product alles zijn wat een bedrijf consumenten zou kunnen bieden die aan een behoefte zouden kunnen voldoen. Het beste ding om te doen is om te beslissen over uw product of dienst op basis van zowel de behoeften en motivaties van de consument en hoe het product zou profiteren van de consument; niet zozeer op de fysieke kenmerken of attributen van het object.
  • Plaats. Strategische merchandising locaties kunnen van alles zijn, van een online winkel (e-commerce) tot een kanaal van fysieke winkels in meerdere steden en landen. Het doel van de distributiestrategie is om potentiële klanten in staat te stellen gemakkelijk toegang te hebben tot producten/diensten en een goede bedrijfservaring te bieden tijdens het aankoopproces.  
  • Prijs. Hoe we onze producten en diensten prijzen is een uiterst belangrijke beslissing binnen de marketingstrategie; deze factor is van invloed op andere factoren, zoals:
    • De marge die we hopen te bereiken.
    • Aan welke doelmarkt willen we ons presenteren? Welke koopkracht hebben onze consumenten? Willen we de luxe markt betreden of inzetten op de massamarkt?
    • De financiële doelstellingen van een bedrijf.
    • Hoe prijst de concurrentie hun producten en welke mogelijke product vervangers zijn er?
    • Trends en rages.
    • Hogere prijs om een beter beeld van kwaliteit te geven.
  • Promotie. Dit verwijst naar alle marketing- en communicatieacties die we uitvoeren om de voordelen en kenmerken van ons product of onze dienst binnen de markt te verspreiden. Zo verhogen we de omzet. Dit kan tegenwoordig niet alleen met fysieke marketing maar ook met online marketing bij bedrijven zoals Positive Digits, die ervoor zorgen dat een bedrijf een betere online vindbaarheid krijgt.